Paper Structures  

Edukacja / Education

 

Czy CP tradycyjnego żurawia jest brzydka i nieciekawa? / Is CP of the traditional crane worth nothing?

Realizując projekty możemy badać rolę origami w edukacji i wychowaniu.
Origami może towarzyszyć procesowi dydaktycznemu jako
  • element wspierający kształcenie wyobraźni przestrzennej;
  • technika wspomagająca tworzenie modeli matematycznych;
  • czynnik rozwijający społeczne zachowania uczniów;
  • zabawa rozwijająca zdolności manualne i orientacjęna płaszczyźnie i w przestrzeni.
Pytania, na które chcielibyśmy znaleźć odpowiedź
  • Jakie problemy pojawiają się podczas składania modeli w technice origami?
  • Jakich wzmocnień, wskazówek, wyjaśnień, pomocy oczekują składający, a jakich rzeczywiście potrzebują?
  • Jaką metodą próbują rozwiązać problem?
  • W jaki sposób komunikują się podczas wspólnego składania i podczas uczenia się nawzajem?
  • Jakiego języka używają, jakie terminy matematyczne i jakie pozamatematyczne są przez nich stosowane?
  • Czy udaje im się osiągnąć sukces i co oznacza dla nich to pojęcie?
  • Jakimi cechami charakteryzują się zachowania uczniów:
  • wobec narysowanego schematu,
  • podczas składania prowadzonego przez instruktora,
  • podczas pracy samodzielnej z rysunkiem wielościanu,
  • podczas pracy samodzielnej z grafem (np. pojawienie się problemu kolorowania ścian, wierzchołków, krawędzi)?
Edukacja i origami

Nauczyciele na całym świecie stosują origami w swojej pracy dydaktycznej. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszy się wykorzystanie origami w edukacji matematycznej.

Pragnieniem wielu origamistów jest, aby origami stało się pełnoprawnym narzędziem dydaktycznym i aby nauczyciele matematyki mogli poznawać i rozszerzać swoją wiedzę o walorach tego narzędzia.
Od roku 2005 we Freiburgu (Niemcy) odbywa się konferencja Didaktik des Papierfalten, gdzie praktycy z całego świata prezentują wyniki swoich prac  na ten temat. W 2015 odbyła się już 10 taka konferencja.

Co kilka lat odbywa się ogólnoświatowa konferencja Origami - Science, Math and Education (OSME).

W Polsce odbywają sie coroczne konferencje KOTE (Konferencja - Origami w terapii i edukacji). W roku 2012 odbyła się już XXIII KOTE.

Podczas wielu konferencji origami pojawiają sie sesje poświęcone edukacji (m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Polsce).

W Izraelu prowadzony jest program ORIGAMETRIA.

Teachers, not only math teachers, have used origami as powerful tool in education. 

Every year, since 2005, there is an international conference Didaktik des Papierfalten (Freiburg, Germany). There was 10th conference in 2015.

There are Origami in Theraphy and Education Conference (KOTE) i Poland every year. There was 23th conference in 2012.